Repræsenteret i følgende litteratur:
"Internationale contemporary Masters - Volumen VI" curated by Despina Tunberg.
"Internationale Kunst Heute 2014" Kunsthistoriker Ingrid Gardill
"Weilbach. Dansk kunstnerleksikon bind 5"
Rigmor Lovring: "Leif Mosevang - en farvens mester", se mere nedenfor.
Leif Mosevangs billeder er et møde med kraftfulde farveklange
I slægt med en lang række andre kunstnere har også Leif Mosevang i forbindelse med sit hus anlagt en pragtfuld have, hvis frodighed taler sit helt eget sprog, og som er en daglig kilde til det kunstneriske arbejde. Blomster, planter, buske og træers vekslende farvepragt er her med til at til at berette om årstidernes skiften. Fra sit atelier, som er beliggende i havens udkant, har Leif Mosevang på den ene side udsigt til dette frodige område, medens atelierets store nordvendte vindue åbner op for et langstrakt vue ud over en bølgende kornmark.
I en stærk følelsesmæssig sammenhæng med det omgivende landskab gengiver Leif Mosevang sin helt personlige opfattelse af stedets natur, faunaen og dyrelivet. Alt bliver udtrykt med en nutidens følsomhed og sandhed, og de mange billedmotiver er ofte krydret med hans store interesse for livsfilosofi.
Som den fremragende kolorist Leif Mosevang er, formår han at forene situations- og oplevelsesskildringerne i meget klangfulde udtryk. Hans indre trang til hele tiden at beskrive sine oplevelser, drømme og fantasier i farve sætter ham i slægtskab med ekspressionismens udøvere som fx Emil Nolde. I sine farvekombinationer opnår han en tæthed med en hidtil uhørt spændvidde, der i voldsomhed, dybde og mystik strækker sig over en skala fra det mørkeste udtryk over de rå glødende farver til spillet med de mange lyse nuancer. Med dette voldsomt dramatiske farve- og formsprog, der styres af kunstnerens følelser og sind, aner man samtidig det nordiske tilhørsforhold.
I mange af Leif Mosevangs billeder, der ofte er i meget store formater, ses landskabsscener omskrevet med stærke rå farver, som fx billedet forestillende en dyreflok, der i et flimrende farvedis passerer gennem skovtykningen. Det stærke sollys, der diffust trænger ned gennem træernes tætte løv, giver ved første, øjekast et abstrakt billede. Men efterhånden anes det underliggende formsprog og et mere naturalistisk udtryk danner sig for ens indre blik. Kunstneren har her skildret en af hverdagens mange oplevelser - et storslået motiv med dyr og natur i et samlet hele.
Rigmor Lovring, Kunstavisen
I 2010 udkom kunsthistoriker Rigmor Lovrings bog:
LEIF MOSEVANG en farvens mester
Bogens forfatter kunsthistoriker Rigmor Lovring, der gennem flere år har fulgt Leif Mosevang i hans kunstneriske arbejde, har sammenfattet disse farveoplevelser i denne første biografi om kunstneren. I bogens tekst gives et levende indblik i såvel kunstnerens livsbane som det farveunivers, der dominerer i de mange billedudtryk. Der fokuseres på temaer og motiver, ligesom man kommer tæt på de tanker og drømme, hvorfra kunstneren henter inspiration til sin farvesprudlende palet.
Bogen, der er rigt illustreret med malerier, tegninger, fotos m.m., giver et fint portræt af en både stor og afholdt kunstner.
Rigmor Lovring er kunsthistoriker og teaterhistoriker. Tidligere museumsleder og teateranmelder. Arbejder som freelance-kunsthistoriker og skribent bl.a. med opgaver for forlag i Danmark og udlandet. Tilknyttet Kunstavisen som skribent og område-redaktør siden 1987. Medlem af AICA og ICOM.
Rigmor Lovrings bog kan endnu fås ved henvendelse til Leif Mosevang
Wer ist
Wer ist nun Leif Mosevang? Ein dänischer Maler, der eigentlich von seinem ersten Beruf her Gärtner ist und der diese Liebe zu Gärten und damit zu Pflanzen Zeit seines Lebens nicht nur behalten, sondern zum zentralen Punkt seiner malerischen Tätigkeit erkoren hat.
1934 geboren hat er nach der Gärtnerlehre später an der staatlichen Kunsthandwerkerschule in Kopenhagen seine künstlerische Ausbildung begonnen und sie 1966 an der staatlichen Kunstakademie in Oslo abgeschlossen. Seitdem malt er mit viel Schwung und Elan im stillen Vertrauen auf die heilenden Kräfte der Natur, die er gleichsam in die Bilder hinübernehmen möchte. Wenn man sich fragt, wie das geschehen soll, dann ist eine Antwort sicherlich durch die Kraft der von ihm gewählten Farben. Von Farben, die eine Direktheit und Fröhlichkeit ausstrahlen, die ansteckend wirkt. In den Räumen, in denen diese Bilder hängen, entsteht eine kraftvoIle, ange-
nehme, lebensbejahende Atmosphäre, die sich zweifellos auf die Betrachter überträgt.
Leif Mosevang ist ein dänischer Maler und so könnte man fragen: Wo steckt nun das spezifisch Dänische? Blickt man in die lange Tradition der dänischen Malerei zurück, dann finden sich dort zunächst kaum Anhaltspunkte. Leif gehört nicht zu den Impressionisten, nicht zu den romantischen Landschaftsmalern, nicht zu den Strukturalisten oder Abstrakten, nicht zur Cobra-Gruppe. Seine Art ist eher eine allgemeine Nordische, wie sie uns auch in den Werken Emil Noldes, wenn auch dort in einer ganz anderen Farbscala begegnet. Blicke ich in den Kontext der sonstigen europäischen Malerei, dann würde ich ihn eher den späten Tachisten französischer Herkunft zuordnen, besonders vielleicht aber auch in die Nähe der Arbeiten Pierre Bonnards.
Die Eigenart der Mosevangschen Bilder besteht darin, ein Gefühl vermitteln zu wollen und eine eigene Wirklichkeit zu schaffen, denn das, was Sie beim Betrachten als Blumen oder Gartenwege wahrnehmen, in scheinbar vertrauter Weise, das sind zunächst auf der Leinwand nur Farbflecken und Formen, die sich erst bei grösserem Abstand als das erweisen, was auf dem Titel steht. Dabei wirken viele Faktoren zusammen ohne dass wir im Einzelnen sagen könnten, welcher Faktor es ist, der das Wohlfühlen oder die Stärke und die Kraft produziert. Um diese Stärke geht es Leif Mosevang. Lassen Sie sich also stärken von diesen kraftvollen Bilder!
Dr. Michael Künne, Stolzenau